Opgelicht. Ben ik verzekerd?

11-01-2016

Phishing, spookfacturen ... - criminelen proberen u op allerlei manieren te belazeren. Laatst kreeg ik een telefoontje van een klant. Ze waren voor 25.000 euro het schip in gegaan. Geflest. Opgelicht. Hij was des duivels!

Wat bleek: een van zijn collega's op de administratie had een telefoontje gekregen van een incassospecialist. Er was een zaak aangespannen tegen het bedrijf, vertelde die, en alle bankrekeningen van het bedrijf zouden worden geblokkeerd als niet terstond een eerste betaling van 25 mille werd overgemaakt. Precies op de dag dat ook alle salarissen moesten worden overgemaakt. Paniek in de tent, dus.

Geen dekking

Mijn klant liep hoorbaar rood aan. 'Ruud, je raadt al wat er gebeurde: die collega was totaal overrompeld. Het schijnt dat hij nog wel zijn de afdelingschef heeft gebeld, maar die had een dag vrij, met zijn mobiel uit. Ook de algemeen directeur gaf geen gehoor. Die zat in een belangrijke meeting ofzo.' Met de beste bedoelingen - maar tegen alle protocollen in - besloot de administrateur het bedrag dan maar over te maken. Denkend dat hij daarmee de dag had gered. De arme ziel. Van het 'incassobureau' werd uiteraard nooit meer iets gehoord.

Verzekerd, of niet?

Zelfs aan mijn kant van de lijn hoorde ik dat mijn klant de stoom nog steeds uit zijn oren kwam. 'Onuitstaanbaar toch!?', zei hij. 'We hebben uiteraard aangifte gedaan; de bank gaat proberen om de rekeninghouder te achterhalen. Maarreh, zijn we daarvoor eigenlijk verzekerd?'

Hier moest ik hem teleurstellen. In dit geval kan zijn bedrijf waarschijnlijk fluiten naar het geld: dit soort oplichting valt niet onder de dekking. Wel kon ik hem op pad helpen richting rechtsbijstand. Die kan de bank bijvoorbeeld verzoeken om mee te werken bij dit soort oplichtingszaken. Meer kon ik deze keer niet voor hem doen.

Vierogenprincipe

Voorkomen is ook nu weer beter dan genezen. Hanteer altijd minstens het 'vier ogen'-principe bij betalingen boven een bepaald bedrag en laat collega's vreemde zaken met elkaar bespreken voordat één persoon overgaat tot actie. Ja, ook als alle chefs en bazen een dagje vrij zijn. Komt er geen akkoord, betaal dan gewoon niet. Juist die trouwe, goedbedoelende medewerker gaat anders wellicht de fout in.

Henri Damen

Account Manager Zuid-Nederland

06 - 13817417 onderwijs@aon.nl

Ruud van Houten

Account Manager Noord-Nederland

06 - 14875425 onderwijs@aon.nl