Verzuim in het onderwijs: komt er rook uit uw ‘personeelsthermometer’?

Door Henri Damen

Bij verreweg de meeste onderwijsinstellingen is het personeel de belangrijkste pijler onder de organisatie. De kans is groot dat dat ook voor uw instelling geldt. Uw medewerkers bedienen immers uw ‘klanten’: uw leerlingen, hun ouders en verzorgers, uw stakeholders. Zonder hen, eerlijk is eerlijk, bent u nergens.

Dat kostbaarste bezit van uw organisatie verdient alle zorg en aandacht. Daarom zet u ze (terecht) altijd centraal. Zelf doe ik dat ook: veel van mijn blogs gaan over uw personeel. Over hun gezondheid en hun werkplezier, hun ziekte en verzuim. Plus de mogelijke consequenties daarvan, en hoe u zich daartegen kunt beschermen.

Dat kostbaarste bezit van uw organisatie verdient alle zorg en aandacht. Daarom zet u uw team altijd centraal en dat is niet meer dan terecht. Ook veel van mijn blogs gaan om die reden over uw personeel. Over hun gezondheid en hun werkplezier. Maar ook over hun ziekte en verzuim - in deze tijd met het coronavirus relevanter dan ooit - plus de mogelijke consequenties daarvan voor uw organisatie. En hoe u zich daartegen kunt beschermen. 

Alarmerende verzuimcijfers

Goede zorg voor uw mensen lukt alleen met voldoende aandacht en het juiste gereedschap. Een voorbeeld daarvan is de ‘personeelsthermometer’. Dat is uiteraard geen echte thermometer, maar wel een goed meetinstrument. Aan de hand van de kernwaarden van uw organisatie ziet u direct welke ontwikkelingen er spelen op het gebied van Human Resource Management en wat die betekenen voor uw medewerkers. Plaats die gegevens in een ‘thermometerschaal’ en dan komt u tot conclusies. Soms zijn die conclusies alarmerend; bij veel onderwijsinstellingen laat deze thermometer op dit moment namelijk zien dat er ‘rook uitkomt’. De werkdruk loopt te hoog op, mensen raken oververhit en het coronavirus maakt het allemaal nog complexer. We hebben een ongekend hoog verzuim, te veel uitvallers en de onkosten rijzen de pan uit. Aan ons eigenlijke werk komen we nauwelijks meer toe; we zijn vooral druk met brandjes blussen. Of, met een mooie term, incident management

Proactief omgaan met ziekte en verzuim

We lopen dus eigenlijk achter de feiten aan en dat kan gevaarlijk zijn. Wist u dat een zieke medewerker u in totaal meer dan EUR 175.000 kan kosten? Naast uiteraard de zorg voor uw mensen, is dit reden te meer om zorgvuldig met ziekte en verzuim om te gaan. Liefst proactief, zodat u het verzuim in uw organisatie niet alleen beperkt, maar als het even kan zelfs voorkomt. Ook daarvoor bestaat overigens heel slim ‘gereedschap’. Daarmee kunt u inspelen op mogelijke zorgwekkende situaties, zonder dat er meteen paniek ontstaat en/of torenhoge kosten om de hoek komen kijken. 

De koorts uit uw organisatie halen?

Wilt u weten wat u kunt doen om oververhitting van uw personeel te voorkomen?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op via 06 – 138 174 17 of henri.damen@aon.nl. Ik denk graag met u mee!