Over inkopen & kwaliteit: wilt u een verzekeringspolis of toiletpapier?

26-04-2017

Door Henri Damen

Scholen en instellingen in de publieke sector moeten flink op de kosten letten. Terecht: ze besteden publiek geld, daar kun je maar beter goed mee omgaan. Maar soms neemt die zuinigheid heel enge vormen aan. Bijvoorbeeld als de prijs zó belangrijk wordt dat inhoud, kwaliteit en service afzakken naar de tweede (of lagere) plaats.

Een voorbeeld, van zeer recent. We ontvangen een verzoek om in te schrijven op een onderhandse aanbesteding. Redelijk standaard van opzet, maar met een weging van 60-40 voor pricing en kwaliteit. Dan heb ik mijn eerste jeukmoment al te pakken. Want als je een lage prijs het belangrijkst(!) vindt, waarom zou je dan in vredesnaam een complexe polis kopen? Koop dan een pallet toiletrollen...

Een paar zinnen verder stond de tweede jeukfactor: een wensenlijst waarbij de eerste 3 punten meteen telden als ‘knock-out systeem’: voldoe je daar niet aan, dan val je direct af. Brrr, lastig. Want wat als ik een zinvolle vraag heb, of een waardevol advies, maar dus niet op voorhand die 3 punten kan afvinken? Is dan al mijn tijd en meedenken op voorhand verspilde moeite?

Echt geïrriteerd raakte ik toen mijn oog viel op de eis aan het eind van de aanvraag: de opdrachtnemer "moest alle schades uit het verleden overnemen van de vorige partij en afhandelen". Weet zo'n aanvrager wel wat hij daarmee zegt? Hoe reëel (en hoe zinvol) is het om dat aan een nieuwe partner te vragen? Laat de oude dat doen. Die kent de dossiers, kent de do's en don'ts. En niet in de laatste plaats: die is er al voor betaald...!

U begrijpt: we hebben vriendelijk bedankt voor de eer. We besteden graag veel tijd en aandacht aan onze goede relaties - van groot tot klein - en aan serieuze prospects. Maar dit soort aanvragen? Pfff, ik zou er de kachel nog niet mee aanmaken...

`k Herken wel waar het vandaan komt hoor, dit soort onverstand. Mensen en organisaties zijn onderbezet en overbelast. En bij gebrek aan tijd om in de inhoud te duiken, kiezen we voor een eenvoudiger te wegen criterium: de prijs. Gelooft u mij: geld alleen heeft nog nóóit een goede verzekeringspolis opgeleverd!

Hoe het wél werkt: als je reëel nadenkt over wat je vraagt van je makelaar en de verzekeraar, en je realiseert je de risico's die hij van je overneemt, dan snap je ook dat daar een redelijke prijs bij hoort. Natuurlijk, die is iets hoger dan niks. Maar uw polis is dan ook flink méér waard dan die pallet toiletpapier...

Verzekert u zich ook liever met een polis dan met toiletpapier?

Neem vrijblijvend contact met me op via 06 – 13 81 74 17, of via henri.damen@aon.nl.