Op veler verzoek: checklist voor uw basisverzekeringen én de uitzonderingen!

22-03-2017

Door Henri Damen

Als organisatie met een focus op onderwijs, kinderopvang en jeugdzorg staan bij ons de sensoren op scherp als er in de media berichten klinken over schade aan (school)kinderen, van klein letsel tot overlijden. Het zijn vrijwel altijd zeer impactvolle gebeurtenissen.

Regelmatig krijgen wij dan ook vragen of er checklistjes zijn die scholen kunnen gebruiken om hun verzekeringen waterdicht te maken. De afgelopen tijd heb ik daar al diverse blogs over geschreven. Steeds weer met een andere invalshoek.

De basis checklist

Het eerste checklist die u kunt nakijken is die van uw basisverzekeringen. Een goed basispakket beschermt u met dekkingen tegen de volgende risico’s:

  • Bestuurdersaansprakelijkheid
  • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Schadeverzekeringen inzittenden plus
  • Collectieve Ongevallen
  • Reis (Voortgezet Onderwijs)

Met stip aan de top: cyberrisico’s!

Wat zéker niet mag ontbreken anno 2017 is een cyberrisicoverzekering. Dit is de snelste stijger van allemaal. Hij staat inmiddels vrijwel bovenaan. Voor veel organisaties is de schade als gevolg van hacking, ransomware en het verlies van vertrouwelijke persoonsgegevens al fors groter dan van ‘klassieke’ risico’s als bedrijfsaansprakelijkheid of ongevallen.

Extra opletten: de uitzonderingen

Nog spannender wordt het als u dingen gaat doen die buiten het reguliere vallen. Excursies of teamuitjes met een verhoogd (letsel)risico bijvoorbeeld. Of activiteiten waarbij u bent overgeleverd aan de professionaliteit van een derde partij. Check dan altijd (ruim) vooraf:

  • Hebben kinderen een ziektekostenverzekering (steeds vaker zijn er onverzekerden)?
  • Hebben de ouders een aansprakelijkheidsverzekering?
  • Welke (gedrags)afspraken heeft u gemaakt met de ouders/kinderen tijdens een uitje?
  • Heeft het bedrijf dat u inschakelt zelf een aansprakelijkheidsverzekering?
  • Wat staat er in hun leveringsvoorwaarden?

Twijfelt u bij één of meer van deze punten? Bel me dan ruim van tevoren voor overleg. Meestal kunnen we daar wel een mouw aan passen. Toveren kunnen we niet, maar we regelen graag een oplossing. Da's wél zo veilig. Check.

Wilt u sparren over de juiste checklist voor uw organisatie?

Neem vrijblijvend contact met me op via 06 – 13 81 74 17, of via henri.damen@aon.nl.