Bestuurders opgelet: bereikt ons advies uw inbox wel?

31-03-2017

Door Henri Damen

Geloof het of niet, maar het verzekeren van onderwijsinstellingen is ALTIJD maatwerk. Je wilt niet te weinig verzekeren, maar zeker ook niet te veel. Heb je genoeg vet op de botten voor kleine tegenvallers, of zit je bij de eerste schadeclaim al klem? En wat is – in goed verzekeringsjargon – jullie 'risk appetite'?

Wat bleek: na wat jobhoppen en wat privé ervaringen had hij geleerd dat je als mens winst en verlies op verschillende manieren kunt bekijken. Daarom richt hij zich nu op duurzame, maatschappelijk verantwoorde inkoop: hij begeleidt zijn klanten niet per se naar de ‘goedkoopste’ prijs; hij zoekt wat goed is voor de organisatie én naar respect en toegevoegde waarde voor alle partijen. Oftewel: ‘added value’ voor iedereen.

Overgeleverd aan uw adviseur

Vergeef me als ik wat onbescheiden klink, maar onze verzekeringsexperts spelen ‘premier league’ op hun vakgebied. Met alle wet- en regelgeving zijn uw risico’s en verzekeringsopties zo complex dat je daar als leek nauwelijks meer grip op krijgt. Feitelijk ben je overgeleverd aan de kennis en de inschattingen van je adviseur – of die van zijn concullega’s…

Zorgplicht en governanceregels

Vanwege dat enorme kennisverschil geldt er voor verzekeringsadvies tegenwoordig een sterke ‘zorgplicht’: als adviseur ben ik in hoge mate mede verantwoordelijk dat u uw risico’s op de juiste manier ziet, in kaart brengt én afdekt. Dat vind ik ook echt zo: we zitten er SAMEN in!

Niet altijd waterdicht

Helaas is dat ‘zorgplicht’-systeem nog niet altijd waterdicht. Iets te vaak krijg ik telefoontjes van onderwijsorganisaties waar nieuwe bestuursleden aantreden, of nieuwe leden van de raad van toezicht. Ze willen zeker weten dat de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering op orde is, en of de polis voldoet aan de actuele gouvernanceregels. Dat eerste is meestal geen punt (hoewel ik dan wel vaak wijs op de verzekerde limiet vanwege de oprukkende claimcultuur).

Zorgplicht een wassen neus?

Waar ik toezichthouders echter NIET tegen kan beschermen is dat ons advies in hun organisatie soms in een stapel belandt, nooit de juiste persoon bereikt, en dus uiteindelijk niet wordt opgevolgd. Tja, en dan wordt ‘zorgplicht’ natuurlijk een wassen neus: wij kunnen ons er dan wel op beroepen. Maar als uw verantwoordelijken ons advies nooit hebben ontvangen – laat staan opgevolgd – zit ú met de gebakken peren. En dat vinden ook wij heel vervelend.

Daarom wil ik u open en eerlijk een vraag stellen. Hoe kunnen wij samen met u én met uw mensen zorgen dat ons advies ook echt terechtkomt bij de juiste persoon? Stelt u prijs op een regelmatige check? Wilt u een cc’tje op de adviezen die we naar uw organisatie sturen? Wilt u dat we u voortaan persoonlijk contacten? Of heeft u nog een ander waterdicht idee?

Als u het me laat weten, graag! Dan vinden we samen een oplossing!

Wilt u ook een waterdichte ‘zorgplicht’ voor uw organisatie?

Neem vrijblijvend contact met me op via 06 – 13 81 74 17, of via henri.damen@aon.nl.